Related Posts with Thumbnails

Sunday, August 12, 2012

Buasir

Penyakit buasir merupakan penyakit yang biasa dialami tetapi jarang dibincangkan. Anggaran 50% penduduk dunia yang mengalami masalah ini dan 40% menderita sepanjang hayat mereka. Wowww!! Jumlah yang agak besar bagi saya.

Mari kita kenali buasir ini...

Buasir atau nama saintifiknya 'hemoroid' merupakan keadaan bengkak dan inflamasi di pembuluh darah serta tisu di sekeliling bahagian dubur (anus) dan bahagian akhir usus besar (penghujung rektum).

Punca-punca buasir :

# Sembelit dan meneran yang berlebihan ketika membuang air besar.
# Duduk atau berdiri dalam jangkamasa yang lama.
# Masalah obesiti, ibu mengandung dan melahirkan anak.
# Faktor gaya hidup atau tabiat pemakanan.

Penyakit buasir boleh dicegah dan dikawal jika diurus dari peringkat awal. Banyakkan pengambilan serat, sayur-sayuran dan buah-buahan di dalam pemakanan harian. Elakkan duduk yang terlalu lama. Sekiranya perlu duduk lebih dari sejam cuba bangun dan berjalan-jalan selama 5minit.


Saya didatangi oleh seorang isteri yang mengadu akan suaminya yang mempunyai masalah buasir yang teruk sehinggakan hampir dibedah. Saya menasihati beliau agar mencuba supplemen shaklee kerana buasir ni sekiranya dibedah kemungkinan untuk buasir kembali memang ada. Beliau telah mencuba saranan saya. Selepas seminggu saya mendapat sms gembira yang mengatakan kini suaminya membuang air besar dengan lawas dan kurang pendarahan. Alhamdulillah...

Berminat dengan supplemen shaklee yang diambil???

Sila emel ke mamafisya@gmail.com @ sms ke 019-3311968 untuk maklumat lanjut.

0 comments:

Post a Comment