Related Posts with Thumbnails

Friday, June 8, 2012

Gout dan Vitamin C

Hari ni tergerak hati nak search tentang pesakit gout katanya tidak boleh ambil vitamin C. Sejauh mana kebenaran tentang pesakit gout tidak boleh mengambil vit-c ini...

So jawapan nya adalah boleh. Pesakit gout boleh mengambil vitamin C. Cuma jika diambil secara berlebihan akan mengakibatkan beberapa masalah. Apa2 makanan pun jika kita ambil secara berlebihan x elok kan? so sama la vit-c ini.

Kajian telah menunjukkan pengambilan 1500mg Vitamin C dari supplemen dan pemakanan, mengurangkan 45% risiko gout.

Antara risiko yang mungkin jika diambil berlebihan :

1) Vitamin C boleh membantu buah pinggang menyingkirkan asid urik kerana ianya adalah uricosuric semulajadi . Walaubagaimanapun jika diambil berlebihan akan menyebabkan peningkatan asid urik di dalam buah pinggang dan air kencing dan bleh meningkatkan risiko batu karang.

2) Memandangkan vitamin c juga adalah asid askorbik maka jika diambil secara berlebihan akan menyebabkan air kencing menjadi lebih berasid dan boleh meningkatkan risiko batu karang.


Risiko2 ini boleh dikurangkan dengan pengambilan air masak yang mencukupi. Pengambilan vitamin c adalah mencukupi 500mg-1000mg sehari. Bagi pesakit gout yang ingin mengambil lebih dari 1000mg ini hendaklah berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu.

Antara keistimewaan vitamin c - 500mg Shaklee selain ianya adalah SEMULAJADI....

Vitamin C Shaklee adalah produk pertama yang merupakan SUSTAINED RELEASE di mana ianya menawarkan perlindungan pelepasan perlahan-lahan iaitu 100mg setiap jam selama 5 jam. Satu tablet vitamin C shaklee ini bersamaan dengan 7 biji buah oren segar.

So bayangkan lah kita nak makan 7biji oren itu sekaligus... :)




Selain itu GLA Complex Shaklee juga boleh membantu masalah gout dan arthritis kerana ianya bersifat anti radang iaitu ianya boleh merawat keradangan sendi.






Berminat? Sila emailkan kepada mamafisya@gmail.com Or SMS ke 019-3311 968

0 comments:

Post a Comment